woensdag 11 november 2015

CAS Christmas card ...

Here I am again with a CAS Christmas card. I made a step by step to show how I made it for the blog of Kuretake UK. You can find it there too with a lot of other step by steps made by the other DT members ;-)
I tend to get started really late in making my Christmas card so a CAS card is always welcome.

The first step today is to make a mask. You can make this by stamping your image onto thin copy paper and cut it out. We will be using this mask to cover another stamped image  so a little adhesive at the back is always very helpful. 

En hier ben ik terug met een CAS kerstkaartje. Ik maakte een stappenplan voor dit kaartje voor het blog van Kuretake Uk. Jullie vinden het daar dus ook terug maar ik plaats hier graag ook het Nederlandse stappenplan.  Er zit heel veel basis in maar wel een leuke tip over hoe je makkelijk je masks maakt en dat kan handig zijn als je stempel niet op een post-it note geraakt ;-)

De eerste stap is het maken van de masks. Je kan dit doen door op een post-it te stempelen maar soms is je stempel te groot en dan kan je op gewoon printer papier een afdrukje maken en uitknippen. Een mask is altijd handiger als het toch een beetje een kleeflaagje heeft.


That’s when the Zig 2 way glue comes in very handy.
At the back of my mask I put little dots of the glue and as you can see it’s blue. If I would put it onto another paper right now the two papers would be adhered permanent. But if you leave the glue to rest it will become clear and now you can temporarily adhere this mask for example onto another paper. Nice thing is you can also use these mask several times and when you are ready you can store them on the plastic sheet of the stamps, ready for future use.

Dat is wanneer de Zig 2 way Glue tevoorschijn komt.
Op de achterkant van mijn mask zette ik kleine stipjes met deze lijm en zoals je kan zien is hijblauw; Als je hem nu op een ander papier zou bevestigen dan zou hij permanent vastgekleefd zitten. Laat je de lijm echter even aan de lucht drogen dan wordt de lijm transparant en kan je jou mask tijdelijk hechten op bvb een ander papier.
Leuk is ook dat je dit mask meerdere keren kan gebruiken. Dus als je klaar bent kan je hem gewoon op het plastiekje van je stempelsheet kleven, klaar voor een volgend gebruik.



While my glue is left to rest I start my card. I stamped my first bauble onto the paper. I used a waterproof ink as I want to use water to blend out some of my Clean Color Real Brush markers.
Since it’s a CAS card I decided to make several of them at one time ;-)
When my mask is ready and the glue is completely transparent  I cover up my first bauble using my mask. Now I can go ahead and stamp a second bauble on top of my first, since it’s protected by my mask.

Terwijl ik mijn lijm wat laat drogen aan de lucht begin ik alvast aan de rest van mijn kaart. Ik stempelde mijn eerste kerstbal op mijn kaart. Ik gebruikte hiervoor een watervaste inkt daar ik mijn Clean Color wil gaan blenden met wat water.
En aangezien het een CAS kaart is besloot ik alvast een paar van de kaarten te maken in één keer ^.^
Als mijn masker klaar is en de lijm volledig transparant kleefde ik mijn mask boven op mijn gestempelde kerstbal. Nu kan ik hier gewoon overheen stempelen, hij is immers beschermd door mijn mask.



Removing the mask is very easy and the glue didn’t bruise my paper at all. You can see now why my mask was so important. By using a mask I can stamp two objects and give the impression they are behind each other.

De mask verwijderen is heel simpel en de lijm beschadigde mijn papier helemaal niet. Nu kan je zien waarom mijn mask zo belangrijk was. Door dit te gebruiken kon ik de indruk wekken dat er twee kerstballen achter elkaar hangen.


I stamped a third bauble and started coloring them in. I used my Clean Color Real Brush marker nr. 33 Persian Green and a Wink of Stella for this as I want my baubles to be a bit shiny.

Ik stempelde nog een derde kerstbal en begon ze in te kleuren. Ik gebruikte hiervoor  het nr. 33 Persian Green en een wink of stella aangezien ik wil dat mijn kerstballen wat bling hebben.



When my baubles are colored in I gave them  a soft background to stand out a bit more. I blended the Clean Color Brush Marker nr 95 Dark Gray using water to blend out the color and create the soft background even though it’s a dark ink.

Eens mijn kerstballen ingekleurd zijn gaf ik ze nog een zachte achtergrond zodat ze ietsjes los kwamen van de achtergrond. Ik blende nr 95 Dark Gray met water en bekwam echt een hele lichte achtergrond ook al is nr 95 een hele donkere kleur.



Stamping onto watercolour paper isn’t always easy since there is some structure in the paper.If you have stamped images that aren’t stamped dark enough you can easily fix this.  I used the Zig Millenium to put a thin layer of black on top of the outside of my baubles. That way they stand out again and it looks as if they were stamped right.
I also used the Zig Millenium to draw in some strings for my baubles.

Op aquarelpapier stempele is niet altijd even makkelijk aangezien er toch structuur in dit papier zit. Mocht je een figuur gestempeld hebben dat niet goed afgedrukt is kan je dat makkelijk corrigeren. Ik gebruikte de Zig Millenium en traceerde mijn kerstballen opnieuw. Hierdoor zie je niet meer dat er mindere afdrukken tussen zitten en lijkt alles netjes afgestempeld.
Ik gebruikte de Zig Millenium ook om de touwtjes van mijn kerstballen te tekenen.


All that is left to do now is finish of the card. As I said I kept it CAS, that way I can make several of them really fast and fill my box with Christmas cards. And why not make some using different colors?

Het enige dat nu nog moet gebeuren is het kaartje verder afmaken. En zoals ik zei hield ik het heel CAS, zo kan ik er meteen een paar maken en mijn doos makkelijk vullen met wat extra kerstkaarten. En waarom niet ook gewoon een paar verschillende kleuren gebruiken ?




1 opmerking:

  1. Prachtig gedaan Veerle ! Bedankt voor de uitleg, heel interessant, die Zig 2Way Glue voor maskers! Groetjes, Enny

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...