vrijdag 2 december 2011

Tutorial: zelf bloemen maken 1

Enkele mensen waren toch benieuwd hoe ik de bloemetjes op dit kaartje maakte enkel en alleen door het gebruik van één enkele pons. Nou,  ik heb dan maar geprobeert om het duidelijk te maken via enkele foto's.
Ik zou het ook kunnen filmen maar ik ben nog helemaal niet thuis in zelf hanteren van videofilmpjes dus...
Eerste stap natuurlijk is dat je een paar bloemetjes uitponst.  Nadien ga je met een mesje een paar uitsnijdingen maken:


De losse stukjes mogen gewoon weg.  Nadien gaan we er voor zorgen dat onze blaadjes wat boller komen te staan.  Bloemenblaadjes hebben wat rondingen dus met een embossingtool ga je op de achterkant van de blaadjes wat cirkeltjes wrijven zodat je blaadjes wat vorm krijgen. Mijn bloemetje ligt hiervoor op een stukje foam, maar je zou bvb ook een embossingmat kunnen gebruiken van je cuttingmachine,... als het maar veerkrachtig is.


Draai nadien je bloemetje om en embos je bloemetje een beetje in het midden ook.  Zo kan je strakjes makkelijker alles aan elkaar kleven omdat het werkvlak boller is.  Bovendien zorgt het ook dat je blaadjes wat omhoog komen in de juiste richting.


Dit herhaal je voor alle uitgeponste bloemetjes, ook waar je stukjes uit haalde.  Daarna beginnen we met kleven.  Met wat Aleene's Tacky Glue kleef je de blaadjes naast de opening op elkaar.  Op de foto blaadje 1 op blaadje 2 kleven zodat je bloem terug dicht gaat.  Ook voor het bloemtje waar je het grootste stukje hebt gehaald herhaal je deze stap.


als alles gedroogt is kan je naar keuze nog zelf met je embossingtool of met een pincet de blaadjes wat bijkrullen.  Hiervoor neem je het blaadjes tussen je pincet en draait het blaadje rond het pincetbeentje.
Je kan bij de samengekleefde bloemetjesook even met je embossingtool binnen in het bleometje gaan om te zorgen dat de hoekige kant wat weggehaald wordt.  Dat kleeft iets makkelijker.  Bij het kleinste deeltje duft ik zelf ook even aan de achterkant het papier wat terug in de bleom te duwen om een bloemhartje te krijgen.
Uiteindelijk bekom je dan deze drie bloemdelen uit de respectievelijke geponste bloemetjes...


De laatste stap is natuurlijk om alle delen terug in elkaar te gaan kleven.

Je kan ook makkelijk gaan varieren natuurlijk op deze bloemen.  Verschillende tinten van je kleur gaan combineren zorgt voor meer diepte, of gewoon verschillende kleuren samen, scrappapier uitponsen,...
Of mocht je de ponsen in verschillende formaten hebben krijg je natuurlijk nog meer mogelijkheden door de verschillende formaten samen te brengen in één bloem.En als je dan toch verschillende formaten pons...kleef alles eens samen ZONDER de blaadjes te embossen...dan krijg je een totaal andere bloem.

Ik hoop dat het allemaal een beetje duidelijker is hoe ik mijn bleometjes op het kaartje gemaakt heb.  Ik mag nu eerlijk zeggen dat ik natuurlijk verder ben gaan experimenteren en nog een héle leeuke manier heb gevonden om zelf roosjes te maken die eerlijk gezegd véél réalistischer zijn.  De foto's zijn al gemaakt, alleen nog even in een tekstje gieten en dan plaats ik het hier ook :-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...